Jednotka metra i stavba metra v Gondole jsou již ukončeny.
Zde můžete sledovat průběh prací.
Jednotka metra vzniká ze stejného typu motoráku VT měřítka TT jako je na obrázku.
Nejdříve bylo nutné provést generální opravu hnacího vozu (zatím není na fotografiích) pro zajištění spolehlivého chodu. Největší úpravy dozná vlečný vůz, ve kterém budou moci cestovat iiilanďané a možná se dostane i na příslušníky dalších států. Prvním bodem úpravy bylo vyfrézování rámu až na "podlahu", prozatimní odstranění kovových zátěží a vytvoření sběru proudu ze všech kol dvojkolí pomocí sběračů z fosfor-bronzového plechu, aby bylo možné interiér osvětlit. Sběrače (plíšky) byly instalovány tak, aby sbíraly proud z vnitřní části dvojkolí kvůli minimalizování zanášení nečistotami z kolejí a tím pádem spolehlivému chodu - sběru.
Paralelně probíhají lakovací práce na obou skříních jednotky metra do bílého nátěru s modrým pruhem a znaky Větrnické Unie. Střecha je zakrytá maskovací páskou, protože zůstane v původní barvě.
A samozřejmně dochází i na úpravu interiéru vlečného vozu do poněkud futuristického designu vzhledem k vysoké výšce iiilanďanů. V akci jsou příslušníci vojenské jednotky VU Amezenské kolonie. Na stavbu byly využity polystyrénové profily firmy Evergreen.
Vlečný vůz pojme 14 lidiček na sezení a dalších 5 na stání!
Nyní provedeme nástřik modrých pruhů na bocích skříně. Zde ještě skříně vozů s maskovací páskou...
a tady už je maskovací páska odstraněna a modré pruhy jsou na světě! Ještě zbývá přestříknout matným lakem celou skříň a je téměř hotová!
a vrhneme se zpět na podvozek přípojného vozu. Protože budou dvojkolí vozu lehce přibrzďována a také kvůli stabilnějšímu chodu po kolejích bylo nutné vytvořit balastní zátěž. Tu jsem vytvořil roztavením pájky a olova a jejich smísením v poměru 1:1 kvůli potřebě ne tak těžké zátěže, ale zase ne moc lehké. Olovo a pájku jsem roztavil ve staré plechovce uchycené do chemického držáku a stojanu nad plynovým hořákem. Nejdříve vhoďte pájku a až do ní olovo pokud budete tavit. Pájka se rychleji roztaví a i olovo se bude rychleji tavit v roztavené pájce. Nezapomeňte si vzít ochranné brýle a rukavice. Tavenina začne trošku prskat až jí budete lít do sádrové formy!
Do připravené sádrové formy (papírová krabička s nalitou sádrou, zatvrdlou a s vyškrábaným otvorem) nalijeme taveninu a necháme samovolně schladnout. Po asi 5 minutách vyklepneme a necháme na vzduchu dochladit.
Úplně schlazenou zátěž zbývá opracovat pilníkem na požadovaný tvar a je hotovo!
A co s interiérem? No nabarvíme! Pomůže nám k tomu stříkací pistole s barvou připomínající interiér pražského metra (starší jednotky) i když trošku tmavší (naředěno z barev Tamiya - smícháním pleťové, žluté, zelené a modré).
Příště dovybavíme interiér osvětlením...
Karosérie metra je hotová! Právě dochází k posunu plošinových vozů s novotou vonícími karosériemi metra z haly Bystřických železničních opraven a strojíren (BŽOS).
V BŽOS je tlačenice! Na druhou kolej žst. Bystřice před chvílí přijel manipulační vlak s dalším vozem budoucím ryhlíkovým řady ABCa ČSD, který také projde generální opravou s dovybavením interiérem, osvětlením a opatřením novým nátěrem.
Manipulační vlak převážející karoserii metra do žst. Květonice je připraven k odjezdu. V železničních dílnách žst. Květonice dojde z kapacitních důvodů ke kompletaci jednotky.
A kde bude jednotka metra jezdit? Deska pro Gondolské metro je připravena! Stačilo "jen" položit tzv. flexi koleje s vytvořenými izolovanými úseky kde bude moci metro zastavovat kvůli posunu a vše zapojit s připojením na ovládací pult a trafo FZ1.
A máme tu pokračování! Stanice metra La Défance v Gondole už se buduje...
a další stanice O´Brienova je až na drobnosti hotova.
A jak pokračuje stavba jednotky metra? Po dlouhém váhání bylo rozhodnuto o výrobě a instalaci plošného spoje do každého z vozů vytvořeného z kuprexitové destičky (vyřezaná destička očištěna a odmaštěna pískem na nádobí; nakreslení spoje na kuprexitovou destičku popisovačem CD; leptání cca 50% chloridem železitým cca 20 minut). Na první prototyp plošného spoje to není zlé :-) Instalace SMD diod pro čelní osvětlení (červená, žlutá) a žárovek do interiéru vlečného vozu bude brzy následovat...
Plošný spoj byl osazen 4ks SMD diodamy (červená a žlutá) plus rezistor 6,8 kiloohmů tak, aby při změně směru jízdy se změnila i barva pozičních svítilen. Někde jsem viděl i SMD diodu, která dokáže svítit žlutě i červeně, ale tu jsem bohužel nesehnal.
Na osvětlení interiéru byly nakonec použity žárovky (12 V) kvůli dostatečné intenzitě a širokém úhlu záření. Při použití Trafa FZ1 je tedy třeba nevytáčet při jízdě na maximum (16 V)!
Jednotka metra je kromě dosazení loga drah hotová a může se vydat na trať do zkušebního provozu!
Stavba pokračuje. Stanice metra O´Brienova!
a stanice La Défanse!
Hvězdné údolí 816/15, 785 01 ŠTERNBERK
Otevírací doba:
PO 9:00 - 11:00
ST 9:00 - 11:00
ČT 15:00 - 17:00
Dále po telefonické domluvě: 721313573
Vstupné 30Kč/1euro
Opravujeme modely lokomotiv, vozů a příslušenství měřítek H0 i TT!
U analogových parních lokomotiv umíme nainstalovat např. i kouřový generátor!
Pozor! Části digitálního řízení neopravujeme!
U lokomotiv vybavených digitálním řízením opravujeme jen mechanické části!
Modely lze předat přímo v Muzeu iiilandu nebo ve Žďáře nad Sázavou nebo v Praze (po domluvě)!
Opravy se uskutečňují ve Žďáře nad Sázavou.
Kontakt: svoboda750@gmail.com; 736637777